Blogg

När du har stressigt på vardagarna

29 jan 2020

Har du kort om tid? Upplever man att det är mycket att göra på jobbet, mycket att göra även när man kommer hem till barnen, familjen eller vad det nu är som möter en hemma, då kan man behöva prioritera, så att man inte går sönder. En av de sakerna som oftast blir bortprioriterat är städningen. Har man mycket att göra och ofta blir trött efter jobbet, efter att ha umgått och underhållit barnen, eller sin sambo, partner, flick- eller pojkvän och stupar i säng, ja då är det lätt hänt att städningen känns minst viktig av allt som ska göras.

Ett sätt att få en avlastning är att anlita en städfirma till hemstädningen. Får man ett städbolag som kommer och städar regelbundet hemma hos en, då slipper man hela den tunga bördan, och ofta, det dåliga samvetet över att inte hinna eller kunna städa så som man både hade behövt och kanske velat.

Mer hygieniskt med rent hem

Vill man kunna vara frisk och se till så att alla är friska som bor i ens hem, då behöver man ha ett rent hem. Så gott som alla bakterier och virus, sprids antingen via luften, och via de ytor som alla rör. Om man då städar, och rengöra ytorna och luften genom att städa, då slipper man att sprida bakterier och virus till varandra i hemmet. Och det gäller alla ytor; i kök, badrum, sovrum och vardagsrum. Det gäller diskbänken, arbetsbänken, diskho, handfat, toastol, soffor, bord; allt som finns i ens hem bör städas och rengöras varje vecka, särskilt när det går mycket förkylningar under vintern och hösten.

Välj städfirma noggrant

Väljer man en städfirma på ett noggrant sätt, så kan man få tag i städare som är trevliga, noggranna och som lyssnar på ens behov och önskemål. Och som kund, är det även viktigt att på det sättet vara en del av ett ekonomiskt system som gynnar och gör saker bättre för andra människor. Som kund är man en del av att andra får det bättre, när man förser dem med arbete. Då kan man medvetet välja en städfirma som har kollektivavtal och därmed ger möjlighet att få sjukpenning, när man är sjuk och pension när man blir gammal och inte kan jobba längre. Välj därför endast städfirmor som tar hand om sina städare. Sedan kan ha höga krav på deras städning och kräva garantier på den. Läs mer om hur du kan anlita städfirma för din hemstädning i Malmö på: hemstädningmalmö.com

Är det dags tvätta fönster i Ludvika?

9 jan 2020

Känner du att du behöver tvätta fönster i Ludvika? Har du märkt att dina fönster är smutsiga och bor i Ludvika? Lugn, det kan en städfirma fixa. När vårsolen snart kommer att skina på dina fönster så kan du njuta av den nya solen som kommer in i bostaden. Ljuset återvänder och det vill man kunna se genom sina fönster när det sker. Det behöver inte kosta skjortan att få rena fönster.

Med Rut-avdraget kan man sänka kostnaderna för att få rena fönster. Den största kostnaden för rena fönster kan man dra av, så mycket som 50.000 kronor på inkomstskatten. Och det kan städbolaget hjälpa till med, så man slipper byråkratin och slipper vänta på pengarna. Istället ser man aldrig det ursprungliga priset utan betalar bara det pris som det blir efter Rut-avdraget. Är man då många som berörs av de renare fönster, får alla som är över 18 år, dra av Rut-avdraget på sin inkomstskatt.

Behöver du mer än rena fönster?

Varför inte utnyttja städbolaget mer än till rena fönster? Man kan be dem att städa hela bostaden, anlita dem till flyttstädning, byggplatsstädning, för golvslipning och kanske många andra tjänster. Många städbolag har flera tjänster som man kan anlita dem för. Det är ju lätt om man en gång erbjuder städtjänster att även kunna erbjuda golvvård. Har man bara kompetenta städare i företaget, så kan man erbjuda många olika tjänster som passar både på en arbetsplats och i hemmen. Ibland kan man behöva tvätta känsliga mattor. Då måste man anlita någon som kan de olika materialen och som vet vilka rengöringsmedel som passar till dem.

Byggstädning för byggplatser

Ibland kan man behöva anlita städbolag för byggarbetsplatser. När ett byggföretag är färdig med sitt bygge, kan det vara riktigt stökigt på en sådan arbetsplats; det ligger avklippta kablar här och där, betongmassa, och annat skräp som inte ska finnas där. Då kan de anlita en städfirma som kommer och ser till så att det är helt tomt och städat på platsen, när det sedan kanske dags för inredarna att montera inredning och annat. När sedan inredarna är klara, kanske städfirman behöver städa även inomhus efter att inredarna är klara med sitt monterande och installationer.

Hem- och flyttstädning till privatpersoner

Som privatperson kanske man även vill få hemstädning regelbundet och när man ska flytta kanske man vill få hjälp med flyttstädningen så den blir godkänd av hyresvärden eller av nästa bostadsägare som ska flytta in i den gamla bostaden. Då har de höga krav på städningen. Den måste helt enkelt vara perfekt.

Checklista vid flytt

5 jan 2020

Ska du snart flytta? Då kanske du behöver göra en flyttstädning? Om du snart ska flytta och behöver göra en viktig flyttstädning kanske du behöver en checklista som hjälper dig att minnas alla viktiga saker som man bör städa i en flyttstädning. Därför kommer här en checklista inför flytten och flyttstädningen.

Boka flyttbil eller flyttfirma

Bland det viktigaste som man bör göra så snart som man har fått ett datum då man kan flytta in, är att boka en flyttfirma som kan hjälpa en att flytta, alternativt boka en flyttbil, om man vill flytta på egen hand. De flesta vill flytta i slutet eller början av månaden. Det innebär att de flesta flyttfirmor och bilar är upptagna. Så kan man tänka sig att flytta mitten av månaden kan man komma billigare undan.

Packa alla saker

När man ska packa är det en bra idé att börja med allt sådant som man ju inte behöver till vardags. Sådana saker som man har i garage och förråd. Det är ju oftast därför som man har det i förrådet och garaget, för att man sällan behöver dem. Då kan man passa på att packa ner allt det man annars inte behöver. På samma sätt är det med sakerna som man ofta stuvar i garderoberna.

Flyttstäda

I badrum:

  1. Här bör man alltid städa porslinet så att det är helt utan ränder och fläckar. Börja med handfatet och badkar. Det är mycket viktigt att kranarna rengörs ordentligt så att det inte är kvar några kalkfläckar. Rengör även golvbrunnen så att den töms och rengörs ordentligt.
  2. Rengör även badkar och dusch lika noggrant som toastol och handfat. Särskilt kranarna måste rengöras så det inte finns några kalkfläckar kvar.
  3. Rengör även kakelplattorna på väggarna, och klinkerplattorna på golvet. Ta mellan plattorna med en tandborste.

I kök:

  1. Rengör diskho ordentligt och kranar. Rengör diskbänken så att det inte finns några kalkfläckar kvar. Rensa även avloppet i diskhon.
  2. Rengör spis, ugn, mikrougn och köksfläkt. Ta ur filtret på köksfläkten och diska det ordentligt med rikligt med diskmedel.
  3. Frosta av frysen och när den är avfrostad, ta ur alla löstagbara delar och diska dem. Rengör även inuti med en ren trasa. Obs! Rengör gummidelen mellan frys och dörr där det ofta fastnar saker.
  4. Ta även ur alla löstagbara delar i kylen och diska dem. Låt sedan torka innan du lägger tillbaka dem. Rengör sedan inuti kylen. Obs! Rengör gummidelen mellan kylskåp och dörr där det ofta fastnar saker.

I alla rum:

  1. Alla fönster bör tvättas och putsas. Torka rent på fönsterbågar och fönsterkarmar. Rengör även fönsterbrädor. Både upptill och under fönsterbrädorna.
  2. Rengör bakom alla element. Dem kan man hänga av så att man kommer åt bakom dem. Rengör sedan utanpå.
  3. Rengöra alla fläckar som kan finnas på golv och väggar.
  4. Rengör golvlister, dörrar och ovanpå dörrarna, handtag och dörrkarmar.

Hur arbetar man med byggstädning?

29 dec 2019

Har du ett eget städföretag? Funderar du på att arbeta med byggstädning? Det är ingen dum idé att bredda sin verksamhet och kunna erbjuda fler tjänster. Arbetar man med städning, och vill erbjuda byggstädning, blir det en ganska stor kontrast mot det slags verksamhet som man arbetar med.

När man arbetar med en byggstädning, blir det helt andra slags redskap som man behöver. Man behöver en annan kunskap om återvinning och hur man hanterar material som finns på en övergiven byggarbetsplats.

Miljömedvetenhet och återvinning

Som byggstädningsfirma så är det viktigt att man kan återvinna sakerna på rätt sätt. Man kan ju inte slänga miljöfarliga kemikalier hur som helst. Då är det kunskap om hur man kan göra med dem som man bör ha. Det finns certifikat som man som städfirma kan ta, vilket visar sina kunder att man tar miljömedvetenheten på allvar. Man lär sig rutiner och en organisation som man behöver för att ens arbete ska ses som miljövänligt arbetssätt. 

Nödvändiga maskiner

Som byggstädare behöver man lastbilar så att man kan frakta bort saker som ska till miljöåtervinning. En byggarbetsplats kan vara stökig och många saker kan finnas kvar som inte är bortforslade. Som byggstädningsfirma så bör man alltså veta hur man gör och ha de slags maskiner som krävs för att kunna göra sitt arbete. Det går ju inte att komma till jobbet med en hink och en golvmopp, om det inte är så att man ska städa inomhus, och det händer ju också. Men oftast händer det ju att man ska städa upp efter att flera andra maskiner har åkt fram och tillbaka utomhus. Oftast måste man städa både utom- och inomhus. Man kan behöva sopmaskiner som gör fint utomshus och som suger in alla saker som kan ligga kvar på byggarbetsplatsen.

Ansvarsförsäkring

Som städfirma kan man alltid råka ut för saker när man rör sig och ska hantera maskiner. Då är det bäst att teckna en ansvarsförsäkring som täcker de slags skador som kan uppkomma när man arbetar. Det är alltid viktigt att firman tar ekonomiskt ansvar för dem som arbetar i firman. Vill man vara en ansvarsfull arbetsgivare ska man alltid ha en försäkring som täcker alla som arbetar i firman. 

Marknadsföring på internet

Ska man starta en ny verksamhet i sitt städbolag är det också viktigt att kunderna hittar till en. Då kan man behöva göra reklam på nätet, där de flesta kunder befinner sig och letar efter de olika tjänster som man som städfirma erbjuder. Det bästa är att skapa en hemsida där man berättar vilka olika tjänster som man kan erbjuda och varför kunderna ska välja just ditt städföretag. Lycka till!

Så bör en flyttstädning gå till

25 dec 2019

Alla som en gång har flyttat in i en ny bostad, vet att det inte är särskilt roligt att flytta in i en ny bostad som inte är ren. Man vill ju inte bo i någon annans smuts. Just därför är det ju så viktigt att var och en som flyttar ur en bostad gör rent bostaden så gott det går. Det ställs höga krav på en flyttstädning och gör man inte den saken ordentligt, så har hyresvärden eller nästa bostadsägare rätt att anlita en städfirma som kommer och utför städningen åt en, och sänder fakturan till dig.

Då är det faktiskt bättre i så fall att själv anlita en städfirma som du kan dra av kostnaderna för. Då har du makten att bestämma vilken städfirma som du önskar att anlita. Det är ju till exempel viktigt att anlita en städfirma kan garantera att städningen når alla de krav som finns på en flyttstädning. Annars kan man råka ut för en städfirma som städar så dåligt att du blir tvungen att städa själv efter dem för att städningen ska bli godkänd, och det vill man ju inte.

Välj städfirma med tillräckliga krav

Man bör ställa några kriterier på den städfirma som man funderar på att anlita. Städningen måste hålla så hög kvalitet att den blir godkänd. Här kommer några viktiga kriterier som man bör hålla sig till när man letar städfirma.

  1. Garantier på flyttstädningen. En städfirma som ger garantier på sin flyttstädning är absolut en städfirma som du kan anlita. Garantier på en flyttstädning är bra. Det innebär att om inte flyttstädningen skulle bli godkänd, så städar firman tills den blir godkänd. Annars blir det du själv som blir tvungen att städa efter att städfirman har varit där och städat. En städfirma bör känna så stort ansvar för sin städning att de återvänder och städar bättre om städningen inte blir godkänd.
  2. Har F-skattsedel. En städfirma bör ha egen F-skattsedel, för att bli godkänd för Rut-avdraget. De bör ha sina skatter och avgifter i ordning och inte fuska med sådant.
  3. Har goda referenser. En seriös städfirma ser till att städa så att deras kunder blir nöjda. Vissa städfirmor tar så lite betalt, att de tänker som om det var kundernas eget ansvar att de betalar så lite, så att de ungegär får det som de betalar för. Det vill säga, är priserna låga, städar de knappt alls. Och då kan man ju undra varför man ska anlita en städfirma som inte städar?
  4. Städar ordentligt och lämnar inget åt slumpen. Tvärtom, man vill ju alltid ha en städfirma som städar så att man blir nöjd, eller hur? Välj en sådan som du vet städar tills alla parter blir nöjda. Här kan du läsa mer om flyttstädning i Jönköping: https://www.flyttstädningijönköping.nu.

Hur kan man rengöra ugnen miljövänligt?

19 dec 2019

Går det att rengöra en ugn på ett miljövänligt sätt? Har man en ugn som det var länge sedan som man städade kanske man har gett upp hoppet om en ren ugn, utan en massa starka kemikalier. Och köpa en ny ugn bara för att den gamla är smutsig, är ju inte alls särskilt miljövänligt. Tvärtom.

Så hur kan man rengöra ugnen på ett miljövänligt sätt? Det bästa sättet är att ta till exempel Grumme grön såpa. Sedan smörjer man in hela ugnen med såpan. Sedan sätter man på ugnen på 100 grader i 15-20 minuter. Låt den sedan svalna. Torka sedan när ugnen har svalnat, med en trasa. Allt går bort när du har torkat rent och du har en fin och ren ugn.

Att rengöra kök med diskmedel

På samma sätt kan du även rengöra resten av spisen, men använd här ett miljvänligt diskmedel i stället. Ofta har man fett i maten, när man till exempel steker den. Då kan det komma fläckar med fett på plattorna eller kring dem. Då kan du ta en sprayflaska och hälla i 10 delar vatten och 1 del diskmedel. Spruta med sprayflaskan på spisens olika plattor och kring dem. Ta sedan en trasa, eller en svamp med grov yta, och rengöra hela spisen.

Rengöra badrum med såpa

Såpa kan man faktiskt använda till allt som du behöver rengöra i din bostad. Handfatet och toastolen kan du rengöra med såpa. Gör som med diskmedlet och fyll en sprayflaska med vatten men endast med fyra delar vatten och en del med såpa. Spraya sedan på handfat och toaringen. I toastolen kan du hälla såpa direkt ur flaskan. Rengör sedan först handfatet med en mjuk svamp. Torka sedan med en ren trasa. Byt svamp till toastolen och rengör hela toastolen med den. Ta sedan en toaborste och borsta rent i själva toastolen.

Rengöra golv med såpa

Du vet väl att du även kan använda såpa till golvet. Dammsug först alla golv. Häll sedan 10 delar vatten i en hink och häll i en del med såpa. Doppa sedan en golvmopp i vattnet och moppa alla golv. Det kommer att lukta så gott och fräscht i bostaden när du har torkat alla golv med såpa och vatten. Tyckte du det där var för jobbigt? Man måste inte göra allt det där. Man kan istället anlita en städfirma som kommer och städar hemma hos en. Det finns så många städfirmor som numera är medvetna om miljön och städar miljövänligt. Läs mer om en miljövänlig städfirma i Eskilstuna på: städfirmaeskilstuna.se.

Önskas hemstädning med fönsterputs?

29 okt 2019

Det är många som tycker att hemstädning är otroligt praktiskt. Men bor man i Upplands Väsby, Lidingö, Solna, i Bromma eller i någon annan större förort till Stockholm, eller i någon förort till Malmö eller Göteborg, får man snabbt smutsiga fönster. Men ingår det fönsterputs i en vanlig hemstädning?

Det brukar inte ingå i en hemstädning i vanliga fall, men man kan alltid fråga en städfirma om de ändå kan göra en fönsterputs. Betalar man några timmar extra, kan de lägga in en fönsterputs till exempel innan jul, påsk eller kring midsommar, om man så önskar. Många brukar addera en fönsterpustning samtidigt som man byter till fina julgardiner, eller byter till påskgardiner, sommargardiner, eller vad man nu önskar att göra.

Få hemstädning i Upplands Väsby

Att tvätta fönster själv, är ändå något som varken är svårt eller bökigt. Det bästa väder som man kan tvätta fönster i, är dagen när det är molnigt ute. Skiner solen för starkt, kan de nytvättade fönster bli missfärgade, beroende på vilket rengöringsmedel som man använder. Det är ju viktigt att aldrir använda något stark kemikalie för fönstertvätten. Det räcker med vanligt diskmedel. Särskilt om man har plastfönster.

Så tvättar du dina egna fönster

Du behöver en riktigt bra fönsterskrapa. Vill du få riktigt fina fönster, kan du satsa lite extra på en bra fönsterskrapa. De bästa säljs på färghandlarna. Då kan man få tag i en sådan som de professionella fönstertvättarna använder sig av. Du kan använda en som är har en mjuk svamp på ena sidan och en riktig fönsterskrapa på den andra. Välj helst en med gummi.

Du behöver:

  • hink med vatten och rengöring
  • fönsterskrapa, eller mjuk svamp + fönsterskrapa
  • trasa att torka av fönsterbrädan

I korthet går en fönsterputsning till så att man plockar bort allt som står på fönsterbrädan. Ta med den mjuka svampen, och doppa i hinken med vatten + rengöringsmedel. Torka med den mjuka svampen på fönstret. Torka sedan av fönstret med fönsterskrapan, i drag som går omlott varandra, så att man inte får fula ränder på fönstret.

Anlita hemstädning för regelbunden städning

Att tvätta fönster är ju inte särskilt jobbigt och bökigt, om man bara slipper resten av städningen. Är det så att man prenumererar på en hemstädning, och får hemmet städat varje eller varannan vecka, gör det ju inte så mycket om man då och då rengör sina fönster. Det är en städning, plus fönstertvätt som kan bli för mycket för vem som helst. Vill du, så kan du läsa mer om hemstädning i Upplands Väsby på: https://www.hemstädningupplandsväsby.se.

När du behöver en sopmaskin

15 okt 2019

När behöver man en så stor städmaskin som en sopmaskin? Ska man städa stora ytor som lagerhallar, hotellkorridorer och lounger, där det går många människor men där det är mycket viktigt att man håller undan damm och smuts, då behöver man stora städmaskiner som gör det möjligt att hålla ytorna rena.

En sopmaskin kan man även använda utomhus, till exempel på en innergård, en gångväg eller på terasser som man vill hålla rena från skräp. Har man till exempel en restaurang kan man mycket väl behöva sopa ren sin uteservering, om man har stora ytor som kan behöva sopas rena. 

Vad är det för skillnad mellan sop- och skurmaskin?

Den största skillnaden mellan en sop- och en skurmaskin är den att sopmaskinen inte behöver använda vatten och rengöringsmedel för att städa ytorna. En skurmaskin gör exakt det som den heter; den skurar. En sopmaskin gör på samma sätt som den heter; den sopar. Den fungerar som en större slags dammsugare som suger upp allt damm och skräp som finns på de ytor som man behöver städa och rengöra. Till skillnad från dammsugaren filtrerar den dammet och luften som sugs ut och och som sugs in. Det går till exempel alldels utmärkt att både sopa en entrématta som att sopa gjuterier, smältverk eller gallerior.

Finns stora och små sopmaskiner

Man kan både gå bakom mindre sopmaskiner och sitta och köra större sopmaskiner. Även de stora sopmaskinerna kan hanteras på ett bra sätt och är oftast lätta att manövrera. De är oftast lätta att svänga så att man kan sopa med sopmaskinerna även i mindre och trånga utrymmen. På många fabriker som man kan behöva sopa ordentligt, kan det vara nödvändigt att endast sopa utrymmena, inte använda vatten då det kan försvåra eller göra ytorna sämre för tillverkningen. Det är inte alltid som det är lämpligt att använda vatten och rengöringsmedel när man sopar upp på ytorna.

Effektiva sopmaskiner med enkel eller dubbla borstar

En sopmaskin fungerar så att den har en borste som effektivt får med sig antingen damm eller skräp, genom att borstarna roterar medan den samtidigt suger i sig damm och skräp. För minder ytor kan man gott och väl bara gå bakom den medan sopmaskinen arbetar på. För större ytor som är omöjliga att gå och sopa, kan man åka på sopmaskinen medan den arbetar. På så sätt kan man snabbt och effektivt använda sopmaskiner för större ytor och arbeta snabbt.

Behöver ni trappstädning i Stockholm?

19 jul 2019

Har ni en BRF och behöver en trappstädning i Stockholm? Det kan inte nog betonas tillräckligt hur viktigt det är med en rejäl trappstädning i er BRF. Det är ju trapphuset som ger det första intrycket när man kommer till en BRF. Är det då smutsigt, finns klotter och entrémattan har sett bättre dagar, ja då är det ingen som får någon större lust att gå in dit. Ett trapphus skvallrar ju om hur människorna har det som bor där. Ingen vill att andra ska tro att det är en misär att bo i er BRF. Vill man sälja någon bostad i er BRF blir det svårt att göra det om trappan är jätteful och smutsig. Då är bättre att anltia en städfirma för trappstädningen i Stockholm.

Så bör en trappstädning vara

Entrémattan bör tvättas minst en gång om året. Den ska vara helt ren och dammsugad varje vecka. Det är ju där som alla torkar av sig sina skor när de kommer in. Och är de inte så noggranna att torka av sina skor där, så trampar de i alla fall på den. Sedan bör varje trappsteg rengöras. Handtaget på trappan bör torkas ren varje vecka. Väggen i trapphuset bör vara helt fläckfri. Där ska det inte finnas någon graffitti, eller annat klotter. Det finns fruktansvärda trapphus som ser ut som rena rama misären i Stockholm. Om man inte regelbundet städar i trapphuset, börjar det lukta illa. Många bostadsägare kan sätta ut soppåsarna i trappen istället för att gå iväg med dem till sophuset eller till containern som man oftast har på gården. Då börjar det lukta av soporna. Det är därför en trappstädning ser till att trappan är hygienisk. Ingen trivs med ett trapphus som är fult och ohygieniskt.

När man vill sälja bostad i er BRF

När det sedan är dags för någon att sälja sin bostad i er BRF och ni har en ful och smutsig och ovälkomnande trapphus, är det ingen som vill köpa en bostad där. Därför är ett väl städat trapphus väsentlig för alla som vill kunna sälja sin bostad där. Det hjälper till och med att sälja sin bostad om man ser till att ha ett fint och fräscht trapphus. Att det är städat där är det mest väsentliga och det man alltid kan börja med. Se därför till att boka in en städfirma som kommer ut och städar trappan regelbundet. Det är värt det.

Städning i hemmet

28 jun 2019

Att städa hemma är som alla vet något nödvändigt ont. Det är tidskrävande och ett ganska tungt arbete som måste göras varje vecka. För många människor hinns det helt enkelt inte med. Arbete, familj och aktiviteter tar all tid på vardagar och helger.

För till exempel äldre eller människor med fysiska besvär blir det svårt att genomföra en städning även om man har tiden.

Ta hjälp med städningen

Det har på senare år blivit mer och mer vanligt att man anlitar professionell hjälp med sin hemstädning. I och med skatteavdraget för hushållsnära tjänster så är det inte längre så dyrt heller. Tidigare så var det bara de som hade gott om pengar som helt enkelt hade råd med städhjälp.

Det gjorde att många anlitade svart städhjälp istället vilket medförde en mängd problem med både städningen och oseriösa aktörer. Man var helt rättslös om det blev problem och så var och är det ju olagligt.

Många städbolag

I och med det ökade intresset för städtjänster har städbranchen formligen exploderat. Det har kommit upp massor med nya städbolag som erbjuder ett antal städtjänster både för privatpersoner och företag. 

Det är vanligt att företag har långa städavtal som innebär kontinuerlig städning veckovis. Det är mycket smidigt för företaget när det inte behöver tänka på städningen utan att den sköts av ett externt bolag.

Olika inriktningar

Det finns företag inom städbranschen som erbjuder tjänster mellan himmel och jord. Man kan få hjälp med städning av till exempel bostäder, kontor, industrilokaler, källare, garage cch skolor. Det finns också de som nischat sig på till exempel kristallkronor, mattvätt, golvvård och liknande.

Hur går det till?

Det enklaste när man letar efter seriösa städbolag är att leta på internt efter lokala bolag. Det kan man begära in flera offerter och jämföra priser. Det kan kan också vara smart att söka efter kundrecensioner.

RUT-avdrag

Vad kostar det att anlita städhjälp? Det beror såklart på vilken städtjänst man behöver och hur stor boendet eller lokalen är som ska städas. Väljer man någon form av abonemangsstädning med återkommande städning blir det naturligtvis billigare.

För privatpersoner går det att utnyttja statens skattereduktion när man anlitar städtjänster. Det gäller för personer som betalar skatt i Sverige och är minst 18 år. Man får dra av 50 % på arbetskostnaden. Man får i regel hjälp med all admin som och kontakten med skatteverket. Det nya priset syns direkt på fakturan och sedan är det klart. 

 

Så ska flyttstädningen vara

11 jun 2019

Alla som har flyttat in i en ny bostad vet att man absolut inte vill hitta en hög med smuts i bostaden. Man vill inte öppna ugnen i spisen bara för att konstatera att man blir tvungen att städa upp efter den som flyttat ur bostaden, eller öppna köksskåp och hitta en massa damm där. Eller flytta in i badrummet bara för att konstatera att den som bodde där innan, inte har rengjort rören under handfatet. Om man tänker så, kanske det blir lite lättare att flyttstäda. Det enda som man kan säga om flyttstädning är att man i princip behöver rengöra precis allt.

I all rum

Alla fönster i alla rum ska rengöras så att det inte finns några ränder kvar på fönstret. Det bästa är att investera i en riktig fönsterskrapa. Man måste inte använda dyra och starka fönsterrengöringsmedel. Det viktigaste är faktiskt fönsterskrapan. Du kan vända dig till en målarhandel för att få tag i en riktigt bra fönsterskrapa. När du rengjort fönster bör du även rengöra fönsterbrädan, fönsterbåge och fönsterkarmar ordentligt. Dessutom bör du rengöra alla element i alla rum. Det enda sättet att rengöra elementen är att haka av dem så att du kommer åt bakom dem. Du bör även rengöra golvlister och alla dörrkarmar, samt alla dörrar, framför allt ovanpå dörrarna.

I köket

I köket bör du rengöra alla vitvaror. Det är ingen dum idé att börja med att tömma kyl och frys. När de är tömda kan du ta bort allt som går att ta loss. Diska alla delarna och låt torka. Rengör alla hyllor, botten på kylen och väggar och dörr. Stäng av frysen och vänta tills frysen har tinat och avfrostats. Rengör sedan allt invändigt i frysen. Gör likadant med spisen. Rengör spisen utanpå, ovanpå och inuti. Rengör även köksfläkten genom att ta loss alla delarna och diska dem. Låt dem torka innan du lägger tillbaka dem i fläkten.

I badrummet

I badrummet är det mycket viktigt att du rengör noggrant handfat, toalettstol och toalettring, dusch och badkar. Golvbrunnen bör du ta loss och isär och rengöra både själva brunnen och den del som sitter i den. Har du en tvättmaskin i den bör du rengöra den både inuti och ovanpå. Här är det som sagt viktigt att rengöra alla rör och kaklet i väggarna. Även golvet ska rengöras.

I garage och förråd

Garaget och förrådet ska tömmas och sopas rent. Finns det hyllor där bör de tömmas och dammas av. Är allt detta gjort bör det vara rent i bostaden. Det är bra att gå igenom allt när det är helt tomt och se över väggar, tak och golv. Det ska inte finnas någon fläck där. Känns flyttstädningen som ett omöjligt projekt, kan man alltid anlita en städfirma som tar sig an den.

När du behöver flyttstädning i Norrköping

29 maj 2019

Ska du flytta i Norrköping? Det är trevligt att flytta, man får lära känna nya områden eventuellt ny skola, arbetsplats, och köpställen. Man får en nystart i ny bostad, som man får hoppas blir bättre än den gamla. Det är även många saker som ska ordnas innan man kommer iväg och kan flytta in i den nya bostaden. Allt ska packas ihop, man ska länga det man inte vill ha med sig. Inte nog med det, man ska dessutom städa bort allt som har påmint om att man har bott i bostaden. Det är mycket stränga krav på den som flyttstädar. Allt ska i princip tvättas och rengöras mellan golv och tak innan allt är klart och godkänt.

Så här bör man städa

För det första ska alla fönster städas. Här gäller det inte bara fönsterglaset som ska vara rent, även fönsterkarmar, fönsterbågar och fönsterbrädor ska vara rena. Alla garderober ska torkas rena, både på insidan, utsidan och ovanpå garderoberna. Alla strömbrytare och uttag ska rengöras, liksom golvlister, dörrlister och andra lister, liksom golvet. Alla element måste rengöras riktigt ordentligt, även bakom dem. Därför bör man haka av dem innan man rengör dem så att man kommer åt bakom elementen för att rengöra dem.

I köket

I köket bör alla vitvaror rengöras, inuti och utanpå. Det innebär att kylar och frysar måste tömmas innan de rengörs. Alla hyllor ska torkas rena. Köksfläkten ska plockas i sär och rengöras och diskas innan man lägger tillbaka delarna. Alla köksskåp och köksluckor ska rengöras, liksom diskbänk och arbetsbänk och under diskhon där det brukar vara som smutsigast.

I badrummet

I badrumemt är det mycket viktigt att rengöra golvbrunnen riktigt ordentligt, liksom toastol. Det får inte finnas några fläckar någonstans. Sedan bör handfat rengöras, liksom badkar. I duschen ska man rengöra på utsidan och insidan. Alla väggar och golv ska rengöras. Glöm inte ventilerna. De ska rengöras riktigt ordentligt. Liksom alla förvaringar som finns i badrummet.

I förråd och garage

Ofta glömmer man bort garage och förråd. Därför rekommenderar vi att alltid börja med att packa de saker som man har i garage och förråd, så att man inte glömmer bort det. Dessutom, om man skulle ha glömt bort att man har ett förråd eller garage, blir det jobbigt att ta itu med det. Då är det bättre att börja med det jobbigaste först. Då har man det gjort innan man går vidare. Här behöver man som mest, sopa golvet rent och torka rent på eventuella hyllor och tömma allt.

Så bör man flyttstäda

28 mar 2019

När det kmmer till en flyttstädning är det mycket viktigt att städa ordentligt, eftersom antingen hyresvärden eller nästa bostadsägare ska flytta in och då kan ha synpunkter antingen vid inspektionen av flyttstädningen eller när de ska flytta in. När man anlitar en flyttstädning, kan det kosta några tusenlappar, även om man gör avdrag på Rut-avdraget. Det kostar nämligen så pass mycket. Och ska man betala flera tusen till en flyttstädning vill man ju att jobbet blir ordentligt gjort. Man vill ju inte råka ut för att städa en gång till efter att städfirman har varit där, eller hur? Därför kommer vi här med några bra tips på hur du bör välja städfirma.

Viktiga kriterier när du väljer städfirma

  • Välj någon med bra referenser – om du googlar "flyttstädning Västerås" – om det är där som du behöver flyttstädningen. Då bör du få några sådana exempel på städfirmor som har angett att de utför flyttstädning i Västerås. Då kan du ta kontakt med någr stycken och jämföra dem med varandra, till exempel vilka offerter de har och vilka referenser som de har. Följ sedan upp referenserna eftersom det säger mycket om hur de arbetar. Är de noggranna? Bryr de sig om sina kunder? Och så vidare.
  • Välj någon med ansvarsförsäkring – när du har fått kontakt med några städfirmor i Västerås som du kan jämföra dem med varandra. Är det då någon av dem som har egna ansvarsförsäkring tyder det på att det är ett ansvarstagande städbolag. Skulle det hända något på jobbet så tar de ansvar för det. 
  • Välj en med F-skattsedel – du bör välja en städfirma med en F-skattsedel, om du vill kunna dra av arbetskostnaderna i Rut-avdraget bör du välja en firma som har egen F-skattsedel. Annars blir inte Rut-avdraget giltigt.
  • Välj en med nöjd-kund-garanti – om det är viktigt för dig att flyttstädningen blir godkänd och att ingen blir missnöjd med den bör du välja en städfirma som ger en nöjd-kund-garanti. På så sätt vet du att de städar tills alla parter är nöjda. Skulle någon då ha en anmärkning så måste de själva rätta till det.

Anlita städfirma i Västerås

Om du ska flytta i Västerås och vill ha en bra flyttstädning, är det bra om du väljer någon som arbetar nära den bostad som ska flyttstädas. Du får nämligen dra av för arbetskostnaderna men inte för resan eller för rengöringsmaterialet som de använder. Därför bör du anlita en firma som arbetar nära det ställe där flyttstädningen ska ske.

Dålig trappstädning kan leda till återbetalning av hyra

1 mar 2019

Bor du i hyresfastighet ska du kunna förvänta dig att hyresvärden genomför trappstädning regelbundet. Kostnaden för detta ska ingå i hyran och något man alltså aldrig ska betala extra för. Men vad händer om hyresvärden inte håller det snyggt i entrén och i trapporna? I värsta fall kan krav ställas på återbetalning av hyran. Det var nämligen vad som hände i Örebro för ett par år sedan. 

En verklig händelse

Bland annat skrev tidningen Hem & Hyra samt Na.se om denna händelse som utspelade sig 2011. Allt cirkulerar kring dålig trappstädning på Enrisvägen i Örebro. Det var i ett par fastigheter på denna väg som ett externt städföretag hade ansvar för gällande städning. På övriga adresser hade bostadsföretaget själv ansvaret för städning och några problem hade där inte rapporterats. Men där städföretaget skulle städa hände ingenting. De som bodde i hyreshusen märkte snart att det knappast blev städat. Utan trappstädning i nio veckor visade sina tydliga spår och flera hyresgäster rapporterade in att det var smutsigt och dammigt och att städning verkligen borde genomföras. Hyresgästföreningen blev inkopplad och de ansåg att hyresbolaget i Örebro borde återbetala en del av årshyran till de gäster som bodde i dessa fastigheter. Detta utifrån att en del av hyra just går till renhållning av det allmänna trapputrymmet. Om det inte städas borde inte heller hyresgästerna behöva betala för det var resonemanget. 

Trappstädning är ändå viktig

Det framgår inte i artiklarna om någon överenskommelse hittades mellan hyresgästerna och hyresbolaget. Däremot framkom det att de skulle träffas för att hitta en gemensam lösning på problemet. När tidningen frågade om fastighetsbolaget skulle avbryta kontraktet med städfirman så var de tydliga med att händelsen inte skulle ligga till grund för val av städbolag. Det kontrakt som fanns löpte ut vid nyår och därefter skulle ett annat städbolag anlitas för kommande trappstädning. Men det påpekades även tydligt att orsaken till byte av städbolag inte handlade om misskött trappstädning, vilket man annars lätt skulle kunna tro. 

Så gör du vid dålig städning

Om du bor i hyresrätt är det först och främst fastighetsförvaltaren du ska kontakta om du anser att städningen inte är korrekt utförd. Nummer till förvaltaren brukar sitta på en anslagstavla nere i entrén. I det fall du inte får hjälp kan fastighetsbolaget kontaktas. Behöver du hjälp från en extern part kan hyresgästföreningen kontaktas. De hjälper hyresgäster i en rad olika frågor och kan även driva processer mot hyresbolag. I fallet ovan valde hyresgästföreningen att kräva återbetalning av viss hyreskostnad utifrån att städning inte utförts. Den tidning som först rapporterade om detta var Hus & Hem vilket är Hyresgästföreningens tidning. Läs mer här.

Särskilt kök och badrum viktiga i en flyttstädning

6 feb 2019

Av förklarliga skäl är just rengöringen av badrum och kök mycket viktiga när det kommer till flyttstädning. Badrum och kök är de rum som man använder allra mest. Det är där som de flesta smutsen samlas. Ska man flyttstäda är det bäst att fokuser på att det blir renast just i kök och badrum. Därför går vi igenom hur du bör flyttstäda och rengöra just i badrum och kök.

Så städar du köket

När det kommer till köket och egentligen hela bostaden så bör du renöga precis allt mellan golv till tak. Det gäller att till och med städa väggarna och allt som kan gömma sig där, till exempel golvlister, dörrlister, bakom element, vägguttag, dörrar, dörrhandtag, fönster och fönsterkarmar och fönsterlister. I köket bör du ta i sär kökfläkten och diska alla de olika delarna innan du sätter tillbaka dem i köksfläkten. Frysen bör altid stängas av och frosta av den innan du tar ur alla delarna och diskar dem. Inuti måste du rengöra alla hyllor. På samma sätt stänger du av kylskåpet och rengöra alla hyllor. Det som du kan lyfta ut kylskåpet, diskar du och låter torka innan du ställer tillbaka det i kylen. Du bör ta en titt inbuti alla skåp och under diskbänken. Alla skåp måste rengöras inuti, liksom utanpå, i luckor och på köksskåp. Även ovanpå köksskåpen bör du rengöra dem.

Så städar du badrummet

På samma sätt bör man rengöra badrummet, från golv till tak. Även väggarna och kaklet måste rengöras. Toalettstolen måste verklien rengöras med rengöringsmedel och inga fläckar eller ränder får finnas kvar. På samma sätt är det med handfat, duschen och badkar. Det får inte finnas några fläckar kvar i de porslinen. Lyft ut golvbrunnen och rengöra alla de olika delarna som hör till golvbrunnen.

Glöm inte tömma garage, balkonger och förråd

Det är lätt hänt att man glömmer bort att rengöra i förråd, garage och på balkongen. När de har tömts är det bäst att sopa rent, och torka av eventuellt hyllor. Samla ihop allt som är skräp och släng allt sådant. Även i andra rum i bostaden bör du tömma allt skräp, tvätta fönster, fönsterbrädor, fönsterkarmar, fönsterlister och bakom och ovanpå element. Glöm här inte heller golvlister, dörrlister och ovanpå dörrarna. Det är lätt hänt att man inte ser eller är medveten om hur de kan se ut ovanpå dörrar, lister och sådant som man inte ser från golvet.

Känner du att du inte vill flyttstäda själv? Här kan du läsa mer om flyttstädning i Örebro.

← Äldre inlägg