Kriterier för att anlita städfirma

Brukar du anlita en städfirma i Stockholm, eller någon annanstans i vårt avlånga land? Det spelar egentligen ingen roll vad det är som du behöver en städfirma för; hemstädning, storstädning, endast fönsterputs, flyttstädgning, kontorsstädning, hotellstädning, trappstädning, skolstädning eller en butiksstädning. Det finns städfirmor för allt detta i Stockholm. En enkel sökning visar att det finns minst 1.300 städfirmor bara i Stockholm, minst 400 städfirmor i Göteborg och minst 300 sådana i Malmö. Det är alltså relativt många städfirmor och finns på de flesta platser och städer i Sverige. Så om man nu har förmånen att anlita en städfirma, säg i Stockholm, vad ska man gå efter? Vad är viktigt att titta på när man ska välja en städfirma?

Viktiga kriterier att gå efter i valet av städfirma

Dels är det viktigt att det är en seriös städfirma som man anlitar. Ingen vill väl göda en oseriös aktör som varken tar städningen på allvar eller som helt enkelt struntar i sina anställda, eller hur? Vi anser att om man driver ett tjänsteföretag som en städfirma är, tar vara på sin viktigaste produkt; städarna, eller hur? Därför tucker vi att det man ska titta på när man anlitar en städfirma är om de har kollektivavtal för sina städare. Ett kollektivavtal är mycket viktigt. Det innebär till exempel att de är villiga att betala för sina städare om de är sjuka, de betalar tjänstepension och betalar in arbetsgivaravgifter för dem. Många kan tycka att allt sådant är viktigt för att garantera att städarna verkligen får betalt för sitt arbete, och kan till och med tänka sig betala mer för städfirman som de anlitar, än att betala för någon som inte bryr sig om städarna och inte betalar in skatter och arbetsgivaravgifter. Sådana stäfirmor är som gift i vårt samhälle och vi anser att man inte ska uppmuntra liknande städfirmor.

Så de kriterier som vi anser är viktiga är:

1. Kollektivavtal

2. Egen ansvarsförsäkring och personalförsäkring

3. Nöjd-kund-garanti

4. Inga dolda avgifter, som till exempel "inställelseavgifter", "fakturaavgifter" och resor till och från bostaden.

5. Lyssnar på kundens önskemål

18 Oct 2018